Ett kritiskt förhållningssätt till media behövs i alla skolans ämnen. Det mediala informationsflödet ökar ständigt och rörlig bild utgör en stor del av detta flöde, vilket kräver ett stärkt kritiskt förhållningssätt till information i allmänhet och till rörlig bild i synnerhet.
Eleverna får öva på att granska rörlig bild och information i de medier de använder. Vi undersöker vad som är fakta och vad som är tyckande samt hur t.ex. urval, klippning, kameravinklar och ljudläggning påverkar hur vi uppfattar en berättelse.
Detta är en aktiverande föreläsning där vi pratar om digital källkritik utifrån filmklipp från spelfilmer, reklamfilmer och populära serier. Vi spelar in ett kort fejkreportage i klassrummet tillsammans med eleverna och redigerar den live för att visa på redigeringens makt och möjligheter, samt ger specifika exempel på knep som ofta används för att vinkla budskap. Eleverna blir medvetna även om hur bild och ljud samverkar för att förstärka budskapet i en filmberättelse. Workshopen syftar till att stärka ett kritiskt förhållningssätt till rörlig bild.