Efter föreställningen av Ada och algoritmerna finns möjlighet till en workshop tillsammans med skådespelarna. Publiken får både testa på teaterövningar och analog programmering. Del ett av workshopen handlar om teater. Barnen får känna på hur det känns att stå på scen genom olika teaterövningar. Bland annat får barnen testa att röra sig som olika karaktärer eller varelser. Hur går en monsterboss över scenen? Del två består av analog programmering. Barnen får lära sig mer om hur algoritmer finns i det mesta vi gör. Vi testar olika uppdrag så som att programmera en morgon i rätt ordning och att bygga en danskoreografi. Dansprogrammering är ett vedertaget arbetssätt för att introducera programmering för barn. Genom symboler och rörelser bygger vi tillsammans en koreografi. Under den analoga programmeringen arbetar vi bland annat med programmeringsbegreppen loop, kod och sekvens. Kopplingar till centralt innehåll i Lgr22 (Skolverket) Teknik 1–3: Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner. Matematik 4–6: Hur algoritmer skapas och används vid programmering. Svenska och svenska som andraspråk 1–3: Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer. Att ge och ta emot muntliga instruktioner. Målgrupp: 7–10 år, anpassad grundskola Workshoptid: 45–60 min.