Ada och algoritmerna

Teater Tabberas

Charlie spelar dataspel när hon hittar en mystisk kod, koden gömmer en hemlighet...

Bakom siffrorna i koden gömmer sig matematikern Ada Lovelace. Ada, som ser ut att vara en klassisk prinsessa i ett sagospel visar sig vara en känd matematiker från 1800-talet. Hennes koder kan tillsammans med publikens hjälp föra Charlie längre in i spelet. Men hur hamnade Ada Lovelace i Charlies dator? Och hur vinner man egentligen spelet?

Ada och algoritmerna är en interaktiv föreställning för barn 7-10 år om programmering och den första kvinnliga programmeraren Ada Lovelace. Föreställningen innehåller dans, musik och analog programmering. 

Föreställningen är löst baserad på boken Ettors och nollors hemliga liv av Marie Birde och Olga Stern.

 

Bilder

Bilder:

Film / trailer

Information

Bokning/kontakt
Teater Tabberas
Sandra Skavén
0724-44 99 99
Hemsida
Turné eller besöksmål

Detta utbud är turnerande och bokas till er skola.

Pris
8000 kr för en föreställning, en andra/tredje föreställning samma plats och dag: 5500 kr. Ersättning för resa, ev. boende och traktamente tillkommer. Workshop: 4000 kr
Typ av lokal
Aula, Bibliotek, Biograf, Gymnastiksal, Klassrum, Konsertsal, Museum, Liten scen, Stor scen, Övrigt
Tid
30 minuter
Bygg/rivtid
Tillgång till lokalen
60 minuter innan
45 minuter efter
Ålder
7-10 år
Årskurs
Åk 1-3
Maxantal publik
45 st barn
Yta/lokal
Bredd: 5 m Djup 4 m Höjd 2,5 m Är publikplatser inräknade i måtten ovanför: nej Står utövare av utbudet eller arrangör för publikplatser: arrangör i samråd med skådespelarna Övriga lokalkrav: Spelas för plant golv och gradäng men plant golv är att föredra för interaktiva inslag
Teknikkrav
Ljud: Egna ljudkällor. Om ljus finns i lokalen önskas grundljus: bak-, sid- och front.
Mörkläggning krävs
Nej
Tillgänglig period
Höst 2023, Vår 2024, Höst 2024
Workshop

Efter föreställningen av Ada och algoritmerna finns möjlighet till en workshop tillsammans med skådespelarna. Publiken får både testa på teaterövningar och analog programmering. Del ett av workshopen handlar om teater. Barnen får känna på hur det känns att stå på scen genom olika teaterövningar. Bland annat får barnen testa att röra sig som olika karaktärer eller varelser. Hur går en monsterboss över scenen? Del två består av analog programmering. Barnen får lära sig mer om hur algoritmer finns i det mesta vi gör. Vi testar olika uppdrag så som att programmera en morgon i rätt ordning och att bygga en danskoreografi. Dansprogrammering är ett vedertaget arbetssätt för att introducera programmering för barn. Genom symboler och rörelser bygger vi tillsammans en koreografi. Under den analoga programmeringen arbetar vi bland annat med programmeringsbegreppen loop, kod och sekvens. Kopplingar till centralt innehåll i Lgr22 (Skolverket) Teknik 1–3: Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner. Matematik 4–6: Hur algoritmer skapas och används vid programmering. Svenska och svenska som andraspråk 1–3: Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer. Att ge och ta emot muntliga instruktioner. Målgrupp: 7–10 år, anpassad grundskola Workshoptid: 45–60 min.