Idag översköljs vi alla av rörliga bilder på såväl mobilen som datorn och teven. Oftast reflekterar vi inte hur det berättas, vi bara känner, eller känner ingenting alls.
I den här workshopen tar regissören och manusförfattaren Elisabet Gustafsson ner bildberättandet till en mycket enkel och lättbegriplig nivå för att barnen ska förstå vissa enkla principer. Upplägget ser ut som följande:
- Vad är det för skillnad mellan teater och film? Vi går igenom vad de olika utsnitten i filmning har för funktion: hel-, halv- och närbild. När används de och varför? Varför klipper man egentligen i film? Vad använder man främst i komiska scener respektive skräckfilm?
- Nästa del handlar om bildmanus, s k storyboard. Vad det är och varför man använder det? Jag visar exempel på ett bildmanus utan dialog och varför endast val av utsnitt kan förklara en film eller en scens handling.
- Egna storyboard: I grupper om ca 4-5 elever ska de skriva en enkel filmsekvens med hjälp av storyboard med så få dialoger som möjligt. Riktlinjer ges så att de inte fastnar i komplicerade historier som de inte hinner eller kan berätta. Detta ger bra övning i samarbete och abstrakt tänkande.
- Filmning: Varje grupp filmar med en iPad i bildmanusets ordning. Vi vill undvika att tänka ljud, musik och effekter i denna övning och koncentrerar oss istället på att vilka utsnitt man ska filma och i vilken ordning.
Alla ska helst bli klara före kursens slut så att vi tillsammans kan titta på filmerna och att eleverna gruppvis kan berätta om svårigheterna. Det handlar alltså mindre om att bli bedömd för slutresultatet och mer få med sig kunskap i bildberättandet
Elisabet Gustafsson är regissör och manusförfattare uppvuxen i Vimmerby och som reser mycket mellan Småland och Stockholm. Hon har tidigare regisserat ”Krakel Spektakel” och ”Drömspel” som visats på Barnkanalen. Sedan dess drivs Elisabet av att få igång barns egna kreativitet inom film, men även öppna ögonen för filmklassiker. Det ska inte vara en klassfråga att se filmkvalité eller välja filmyrket.