Jag har skrivit ett sextiotal böcker för barn och unga och haft skrivarworkshops och författarbesök i mer än 25 år i grundskola, förberedelseklasser och anpassad grundskola. Alla mina böcker är lättlästa berättelser som kan läsas av alla. Flertalet finns också som ljudböcker och talböcker (Legimus).
Ett vanligt upplägg är att jag kommer till en skolklass och berättar om hur jag får idéer till en berättelse och bakgrunden till böckerna jag skrivit. Fakta eller fantasi: hur använder man sig av verkliga händelser i en berättelse och hur mycket får man egentligen hitta på…? Hur skiljer man mellan det som är sant och det som är påhitt? Här kommer också MIK och diskussioner om källkritik in.
Eleverna får göra enkla skrivövningar, kom-igång-berättelser, kanske med ”magiska föremål”, förr-i-tiden-tema eller korta dikter.
Många tycker att det är spännande med berättelser som utspelar sig förr i tiden. Men hur vet man egentligen hur det var förr, så att man kan skriva om det? Det berättar jag om med anknytning till mina historiska barnböcker.
Hur är det att komma som flykting till Sverige eller att vara barn i en familj som lever gömd? Det handlar mina Milo-böcker om, som också finns översatta till arabiska. Vad skulle du ta med dig om du var tvungen att fly? Kan man skriva om sådant som man själv inte varit med om? Det är frågor som tas upp i diskussioner på mina klassbesök, och som också kan användas i skrivövningar.
Annat jag brukar ta upp är: Hur är gången från det att man börjar skriva tills boken är klar? Vem kan man visa sitt eget skrivande för? Vilka knep finns för att göra en berättelse mer spännande?
Jag brukar också läsa lite ur mina böcker, berätta om det jag håller på att skriva just nu och självklart svara på alla frågor.
Ibland besöker jag en klass bara vid ett tillfälle, ibland först en gång som inspiration, sen får eleverna skriva i några veckor och så träffas vi en gång till.
Om särskilda önskemål finns, anpassar jag förstås mitt författarbesök efter det!