Arbetet sker i mindre grupper under ledning av en musiker och en dansare. Utgångspunkten är ett tema som konstnärerna och elevgrupperna med lärare har kommit överens om och förberett i förväg. Det kan vara allt från ”ensamhet” till ”klimat”.
Projektet avslutas med att den lilla föreställning som varje grupp skapar visas upp. Här kan sammanhanget variera stort och publiken kan bestå av allt från bara konstnärerna och de berörda lärarna till hela skolan.
Upplägg
Projektet genomförs i tre delar – två skapande workshops à 90 minuter och en föreställning. Genomförandet kan till viss del anpassas utifrån lokala förutsättningar när det gäller att bryta ordinarie schema etc.
Alternativ 1 – heldag
Varje grupp samlas till en heldag som innehåller två workshops och en föreställning.
Alternativ 2 – två tillfällen
Varje grupp träffar konstnärerna vid två olika dagar. Vid första tillfället är de med i workshop nummer ett. Vid andra tillfället genomförs workshop nummer två och en föreställning. I detta alternativ hinner man gå mer på djupet, under förutsättning att pedagogerna har möjlighet att arbeta vidare med temat under mellantiden.
Alternativ 3 – separat föreställningsdag
I detta alternativ samlar man ihop alla gruppers föreställningar och visar dem samtidigt i till exempel en aula. Denna lösning går att kombinera med både alternativ ett och två.
Oavsett vilket alternativ man väljer kommer processen inledas med att konstnärerna kontaktar respektive lärare för att diskutera tema och gå igenom vad eleverna kommer vara med om och hur man kan förbereda sig. Dessa förberedelser sker digitalt.