Hur blir det en riktig bok? Åk F-3
Alt 1 Jag visar bilder och och ger exempel på hur mina böcker har kommit till, vad som inspirerar mig och hur det blir en riktig bok. Jag läser ur någon av mina böcker. Elevernas egna frågor får ta mycket plats.
Alt 2 Halvklass. Vi gör vi en berättarövning tillsammans som eleverna sen gör bilder till. Resultatet blir Klassens egna bilderbok.
Tid 45 min/alternativ
Hur blir det en riktig bok? Åk 4-7
Lektion 1 Jag visar bilder och samtalar med eleverna om den bok de läst, förslagsvis Hon vet allt om oss (hemligheter, vänskap, att våga öppna upp och berätta) eller Om jag får stanna(flykt, vänskap, research, fantasi, verklighet).
Jag berättar också något om mina andra böcker och vad man har ett bokförlag till, böcker som blir översatta, illustrationer …och det allra bästa är förstås när nyfikna frågor väcks och ett samtal kommer till stånd.
Lektion 2. Skrivarworkshop
Tid 50 min/lektion
Kajsa Gordan
Jag debuterade som författare 2008, sen dess har jag gett ut 26 böcker för barn och unga och gjort otaliga författarbesök i skolor över hela Sverige (samt i Grekland, Kina, Kosovo och Albanien där mina böcker också har kommit ut.) I år mottog jag Stockholm Stads Kulturstipendium med följande motivering: ”Kajsa Gordan leder unga läsare nyanserat och trovärdigt genom äventyr och utmaningar i vår samtid. Med lättläst stil, författarbesök och skrivarverkstäder når hon många barn och unga i staden. Hennes läsvänliga och angelägna böcker berör och engagerar sin målgrupp.”